Wat ons betreft hadden we natuurlijk jaren geleden al het jaar van de Customer Data Platforms mogen beleven, maar in 2018 is het dan toch eindelijk zo ver: industry watchers hebben volgend jaar opgeroepen tot jaar van het CDP.

Omdat dit type tooling zo nieuw is moeten we eerst nog even uitleggen wat een Customer Data Platform precies is.

Heel simpel gezegd is het een centrale plek waar je al je klant-data samenbrengt en beschikbaar maakt voor marketeers. Dat klinkt niet revolutionair, maar als je bedenkt dat klant-data zelfs bij middelgrote bedrijven al in minimaal 25 verschillende systemen zit – en dat die systemen niet met elkaar praten, dan wordt duidelijker wat je hiermee opschiet.

Als je daarbij bedenkt dat marketeers in de meeste gevallen niet zelfstanding kunnen werken met de klant-data, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van campagnes of voor reporting, dan wordt dit helemaal duidelijk.

Nu MarCom is veranderd in MarTech hebben marketeers te maken met een veelheid aan technologische systemen. Wie er een afbeelding van het Marketing Technology Landscape van Scott Brinker bij pakt krijgt duizelingen van de hoeveelheid. Hoe zorg je ervoor dat je het beste haalt uit al die tooling? En dat je die voedt met de juiste klant-data? Of de juiste klant-data kan gebruiken voor je reporting? Daar is een Customer Data Platform voor. Het levert marketeers centrale klantprofielen die over alle kanalen heen gebruikt kunnen worden. En één waarheid zodat ze goed kunnen analyseren wat de opbrengsten van hun campagnes zijn.

Vaak horen wij dat klanten dit met behulp van één van hun bestaande systemen, bijvoorbeeld in het CRM systeem, willen oplossen. CRM systemen bevatten veel belangrijke data, maar ook veel niet; web, email, mobiel. Dat kan je natuurlijk allemaal in je CRM systeem integreren, maar dat is een behoorlijke operatie. Bovendien kan je vervolgens bijna niet meer wisselen van systeem. Het is de ultieme vorm van lock in.

Het vormen van een Single Customer View door alle data te integreren in één leidende applicatie is een doodlopende weg. Het gaat keer op keer fout omdat het te complex is. Dat is de reden voor de opkomst van Customer Data Platforms. Die zorgen ervoor dat data uit verschillende kanalen bij elkaar wordt gebracht en dat je er uniforme klant- profielen van kan maken. Die profielen worden beschikbaar gesteld voor je hele marketing technology stack. Dus voor email marketing, voor het sturen van DM’s, voor dynamische content op je website, voor multi-variate testing en ga zo maar door. Met die omni-channel profielen kan je echt in kaart gaan brengen wat klanten doen, wat klanten willen en daarop reageren. En het mooie is: je hebt ook nog één waarheid, zodat je precies kan meten op je marketing inspanningen iets opleveren. Een onmisbare basis voor je marketing dus.

Leave a comment